To není novela, to je hašení požáru
Učitelů je málo. Nemá kdo učit.
Titulky novin jsou teď plné takových vět. Přestože o pomaloučkém úbytku učitelů se vědělo, celá léta se nedělo nic. Ve chvíli, kdy začíná tento problém nabírat katastrofických rozměrů, začínají se hledat „honem honem“ nějaká řešení. Jako vždy platí jedno pořekadlo: práce kvapná, málo platná. V tomto duchu je postavena i navrhovaná novela zákona o pedagogických pracovnících.
Co se mohlo řešit dávno, děje se nyní. Nepřipravené, ukvapené a pardon – úplně blbé. Zachránit nás má nástup jiných vysokoškoláků do škol. S tím, že rozhodovat bude ředitel, daný pracovník by si měl dodělat základy pedagogického vzdělání v kurzu a další a další nápady. Přitom novela by nejspíš byla nutná. Podívejme se na ni z jiného úhlu pohledu, než je nedostatek pedagogů. Přibyly nám další profese, například školní speciální pedagog, školní logoped apod. A světe div se, právě u těchto specializací je snaha o pravý opak, než je v navrhované novele zákona.
Vezměme si funkci školního logopeda. Pokud vím, při studiu speciální pedagogiky je možné se zaměřit na některou z „pedií“ a pak z ní dělat státní závěrečnou zkoušku. Po pětiletém studiu je takový absolvent kvalifikován učit ve speciální škole nebo třídě, kde jsou žáci s logopedickými problémy i těžkého kalibru, či ve škole pro žáky s vadami sluchu či neslyšící. Zato nesmí pracovat jako školní logoped. Zvláštní, nezdá se vám? V logopedické škole se bude setkávat s mnoha různými vadami komunikace, v základní škole se nejspíš potká s pár žáky s nenapravenými hláskami či s dysfatiky. Logika velí, že v logopedické škole je nutné znát mnoho věcí navíc, pracovat s celými třídami. Přesto je na profesi školního logopeda navalena povinnost si udělat další dlouhodobý kurz, který ho pak opravňuje tuto práci vykonávat. Tím nechci říci, že učitel v logopedické škole se nemá dále vzdělávat. Ovšem jeho působení není podmíněno ničím podobným.
Jako další příklad mohu uvést studium speciální pedagogiky se zaměřením na etopedii. Po ukončení studia lze jít pracovat do výchovného ústavu, do vězení. Ale jako preventista v běžné škole opět nelze působit. Leda opět po absolvování mnohahodinového kurzu. Paradox, nezdá se vám? Mě tedy ano. Shodou okolností se mně týkají obě možnosti, neboť mám vystudovanou speciální pedagogiku a státní zkoušky ze surdopedie a logopedie a také etopedie. Bohužel, nemohu pracovat ani jako preventista, ani jako školní logoped.
A pak nám do školy dle novely nastoupí vystudovaný sociolog nebo zahradní architekt a bude učit třeba občanskou výchovu nebo tělocvik. Bez pedagogických znalostí. Ale komu to bude vadit, když tím zaženeme bezprostřední nebezpečí? A když zde už byla zmínka o speciální pedagogice- i tito nekvalifikovaní budou učit inkludované žáky. Ty žáky, se kterými má často problém i učitel kvalifikovaný.
Vzhledem k platům ve škole lze předpokládat, že nepedagogové se budou o místa drát spíš jen ve chvíli, kdy budou potřebovat získat nějaký ten rok praxe pro své CV, budou řešit svoji existenční nouzi, budou před důchodem vyhozeni z práce a budou chtít pouze zaplnit mezeru mezi nástupem do řádného důchodu. Napadá mě ještě dost jiným alternativ, ale nevěřím, že by se o práci ve škole houfně zajímaly davy nepedagogických profesí. A když už se smíří s platem zjistí, jaká je opravdová skutečnost práce ve školství. Vysněné „lážo plážo“ v podobě pár hodin ve škole, spousty dovolené a další „vymoženosti“, o kterých se domnívali, že budou, se rozplynou jak pára nad hrncem.
Ano, věřím tomu, že pár nadšenců se změní na odborníky, protože v sobě naleznou přirozený pedagogický talent. Ovšem spása pro zbídačené stavy učitelů to nebude.
Jsem pro udělat celkovou revizi zákona o pedagogických pracovnících. Připravenou a promyšlenou.
Vypadá to naprosto stejně, jako před třemi lety s inkluzí. A vsadím se, že pokud tento psakvil bude přijat, dopadne to úplně stejně. Ministerstvo si bude moci odškrtnout položku. Ve školství se změní pramálo. Přibudou pouze a jen problémy, nic víc.
Jana Karvaiová
Kam se posunuje české školství? Řítí se do ř...i
Vlastně ani nevím proč jsem před deseti lety začala více vnímat mediální prostor a sledovat, co se se školstvím děje. Nejsem výzkumník, jsem učitelka. Co vím zcela jistě, naše školství je v situaci, kterou popisuje titulek.
Jana Karvaiová
Pod rouchem beránčím čert se skrývá
S velkou pompou byl veřejnosti představen tzv. Etický kodex učitele. Vypadá to jako pokrok. Za pokrok se totiž v poslední době vydává kde co.
Jana Karvaiová
Kdo znáte budoucnost, zvedněte ruku
Učíme se pro budoucnost? Také vás nadzvedávají ze židle články o potřebě učit se pro budoucnost? Pojďme se společně zamyslet.
Jana Karvaiová
Finsko sem, Finsko tam
Neočekávejte, prosím, nějaký zeměpisný článek. Bude to opět o školství. A Finsko není vybráno náhodně, je nám totiž neustále dáváno za vzor.
Jana Karvaiová
Experti, nestrašte!
Každých pár dní, když ráno u kávy otevřu net, vybafne na mě doslova „strašidelný“ titulek. Začala distanční výuka a někteří již „ví“, jak budou děti hloupé, zaostalé...
Jana Karvaiová
O tom, jak zloděj křičí chyťte zloděje
Máme tu návrh čtvrté novely vyhlášky 27/2016. Během 4 let. Už to o něčem vypovídá. Především o tom, že v roce 2016 bylo spuštěno něco, co mohlo počkat a mělo se lépe připravit. Jenže ne, to muselo být hned, nejlépe včera.
Jana Karvaiová
O hodnocení na konci školního roku
Do konce školního roku zbývá pár týdnů. V médiích se začínají „rojit“ články, které rozebírají klasifikaci. Tedy závěrečné hodnocení žáků v letošním školním roce. A nejen klasifikaci.
Jana Karvaiová
Hlavním problémem školství je jeho sešněrovanost předpisy
Od začátku vyhlášení nouzového stavu a uzavření škol jsme bombardováni články a prohlášeními, které se nejvíce zabývají banalitami.
Jana Karvaiová
Pojďte učit, taky se budete moci flákat
Zajisté provokativní titulek, že? Má však své opodstatnění. Pro učitele je totiž dost nepříjemné (slabý eufemismus). Když o sobě čtou věci, které nejsou pravda.
Jana Karvaiová
Jak vyhovět všem a zůstat při zdravém rozumu
Jde to nebo ne? Nejde. Ale můžeme si to v hlavě nastavit tak, že to bude snesitelné. Heslo pro učitele zní: nikdy nevyhovíš všem, děláš, co můžeš, tak se tím netrap.
Jana Karvaiová
Prostě mi to nedá
Co? Nedá mi nezmínit se o svých žácích. Co je na tom divného? Jsou to totiž žáci s lehkým mentálním postižením. Jsou to moji „zvláštňáci“. Ne nebojte, oni se neurazí, vždyť se známe.
Jana Karvaiová
Učitel v té dnešní divné době
Dnes se vyjádřím jen krátce. Neboť mě to opravdu nutí se vyjádřit. A vás prosím o malé zamyšlení se.
Jana Karvaiová
Musíme si pomáhat
Ano, autor názvu filmu mi odpustí, že jsem si půjčila toto heslo. V současné době se prověřuje, jak na tom všichni jsme, jak je na tom školství i rodiny. Co popisuji, popisuji z vlastní současné zkušenosti.
Jana Karvaiová
Máme ve školství opravdu tolik problémů?
Máme ve školství opravdu tak obrovské problémy, jak se v mnoha médiích píše? Jednou jsou špatní učitelé, protože neumí motivovat žáky, podruhé špatně známkují, potřetí by měli více času věnovat nauce o zdravé výživě, po padesáté...
Jana Karvaiová
Co je spravedlivé
Dnes jsem přemýšlela o dvou , na první pohled, zcela nesourodých věcech. O důchodech a povinné školní docházce. Je možné, že tyto dvě věci spolu nějak souvisí?
Jana Karvaiová
Pokřivená rovnost
...aneb abychom si kvůli vysněné rovnosti nepokřivili celé základní vzdělávání. Kdo a co stojí za snahou o "narovnání" základního školství? Je rovnost něco, čeho lze vůbec dosáhnout?
Jana Karvaiová
Bez vzájemného pochopení nedokážeme nic
Učitelské povolání je delší dobu vláčeno bahnem. Kdekdo "přesně ví", co učitelé dělají. Hlavně, co dělají špatně. Přitom o jejich práci kolují mýty. Doslova.
Jana Karvaiová
Zamyšlení nad důvěrou
Dnešní zamyšlení bude o normálnosti (nenormálnosti) světa a důvěře. A kupodivu se dostanu i ke školství.
- Počet článků 19
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1671x
Jsem členem ASP a spolku Pedagogická komora.