Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

To není novela, to je hašení požáru

Postřehy k  novele zákona o pedagogických pracovních. Aneb, jak se ve školství "plácáme ode zdi ke zdi."

Učitelů je málo. Nemá kdo učit.

Titulky novin jsou teď plné takových vět. Přestože o pomaloučkém úbytku učitelů se vědělo, celá léta se nedělo nic.  Ve chvíli, kdy začíná tento problém nabírat katastrofických rozměrů, začínají se hledat „honem honem“ nějaká řešení. Jako vždy platí jedno pořekadlo: práce kvapná, málo platná. V tomto duchu je postavena i navrhovaná novela zákona o pedagogických pracovnících.

Co se mohlo řešit dávno, děje se nyní. Nepřipravené, ukvapené a pardon – úplně blbé. Zachránit nás má nástup jiných vysokoškoláků do škol. S tím, že rozhodovat bude ředitel, daný pracovník by si měl dodělat základy pedagogického vzdělání v kurzu a další a další nápady. Přitom novela by nejspíš byla nutná. Podívejme se na ni z jiného úhlu pohledu, než je nedostatek pedagogů. Přibyly nám další profese, například  školní speciální pedagog, školní logoped apod. A světe div se, právě u těchto specializací je snaha o pravý opak, než je v navrhované novele zákona.

Vezměme si funkci školního logopeda. Pokud vím, při studiu speciální pedagogiky je možné se zaměřit na některou z „pedií“ a pak z ní dělat státní závěrečnou zkoušku. Po pětiletém studiu je takový absolvent kvalifikován učit ve speciální škole nebo třídě, kde jsou žáci s logopedickými problémy i těžkého kalibru, či ve škole pro žáky s vadami sluchu či neslyšící. Zato nesmí pracovat jako školní logoped. Zvláštní, nezdá se vám? V logopedické škole se bude setkávat s mnoha různými vadami komunikace, v základní škole se nejspíš potká  s pár žáky s nenapravenými hláskami či s dysfatiky. Logika velí, že v logopedické škole je nutné znát mnoho věcí navíc, pracovat s celými třídami. Přesto je na profesi školního logopeda navalena povinnost si udělat další dlouhodobý kurz, který ho pak opravňuje tuto práci vykonávat. Tím nechci říci, že učitel v logopedické škole se nemá dále vzdělávat. Ovšem jeho působení není podmíněno ničím podobným.

Jako další příklad mohu uvést studium speciální pedagogiky se zaměřením na etopedii. Po ukončení studia lze jít pracovat do výchovného ústavu, do vězení. Ale jako preventista v běžné škole opět nelze působit. Leda opět po absolvování mnohahodinového  kurzu. Paradox, nezdá se vám? Mě tedy ano. Shodou okolností se mně týkají obě možnosti, neboť mám vystudovanou speciální pedagogiku a státní zkoušky ze surdopedie a logopedie a také etopedie. Bohužel, nemohu pracovat ani jako preventista, ani jako školní logoped.

A pak nám do školy dle novely nastoupí vystudovaný sociolog nebo zahradní architekt a bude učit třeba občanskou výchovu nebo tělocvik. Bez pedagogických znalostí. Ale komu to bude vadit, když tím zaženeme bezprostřední nebezpečí?  A když zde už byla zmínka o speciální pedagogice- i tito nekvalifikovaní  budou učit inkludované žáky. Ty žáky, se kterými má často problém i učitel kvalifikovaný.

Vzhledem k platům ve škole lze předpokládat, že nepedagogové se budou o místa drát spíš jen ve chvíli, kdy budou potřebovat získat nějaký ten rok praxe pro své CV, budou řešit svoji existenční nouzi, budou před důchodem vyhozeni z práce a budou chtít pouze zaplnit mezeru mezi nástupem do řádného důchodu. Napadá mě ještě dost jiným alternativ, ale nevěřím, že by se o práci ve škole houfně zajímaly davy nepedagogických profesí. A když už se smíří s platem zjistí, jaká je opravdová skutečnost práce ve školství. Vysněné „lážo plážo“  v podobě pár hodin ve škole, spousty dovolené a další „vymoženosti“, o kterých se domnívali, že budou, se rozplynou jak pára nad hrncem.

Ano, věřím tomu, že pár nadšenců se změní na odborníky, protože v sobě naleznou přirozený pedagogický talent. Ovšem spása pro zbídačené stavy učitelů to nebude.

Jsem pro udělat celkovou revizi zákona o pedagogických pracovnících. Připravenou a promyšlenou.

Vypadá to naprosto stejně, jako před třemi lety s inkluzí. A vsadím se, že pokud tento psakvil bude přijat, dopadne to úplně stejně. Ministerstvo si bude moci odškrtnout položku. Ve školství se změní pramálo. Přibudou pouze a jen problémy, nic víc.

Autor: Jana Karvaiová | neděle 3.2.2019 19:38 | karma článku: 34,53 | přečteno: 1796x
  • Další články autora

Jana Karvaiová

Kam se posunuje české školství? Řítí se do ř...i

Vlastně ani nevím proč jsem před deseti lety začala více vnímat mediální prostor a sledovat, co se se školstvím děje. Nejsem výzkumník, jsem učitelka. Co vím zcela jistě, naše školství je v situaci, kterou popisuje titulek.

10.2.2023 v 18:21 | Karma: 46,19 | Přečteno: 7532x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Pod rouchem beránčím čert se skrývá

S velkou pompou byl veřejnosti představen tzv. Etický kodex učitele. Vypadá to jako pokrok. Za pokrok se totiž v poslední době vydává kde co.

10.12.2022 v 8:00 | Karma: 36,27 | Přečteno: 1923x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Kdo znáte budoucnost, zvedněte ruku

Učíme se pro budoucnost? Také vás nadzvedávají ze židle články o potřebě učit se pro budoucnost? Pojďme se společně zamyslet.

12.1.2022 v 16:16 | Karma: 24,45 | Přečteno: 533x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Finsko sem, Finsko tam

Neočekávejte, prosím, nějaký zeměpisný článek. Bude to opět o školství. A Finsko není vybráno náhodně, je nám totiž neustále dáváno za vzor.

16.12.2020 v 19:36 | Karma: 28,33 | Přečteno: 1015x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Experti, nestrašte!

Každých pár dní, když ráno u kávy otevřu net, vybafne na mě doslova „strašidelný“ titulek. Začala distanční výuka a někteří již „ví“, jak budou děti hloupé, zaostalé...

3.11.2020 v 19:37 | Karma: 22,99 | Přečteno: 822x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

O tom, jak zloděj křičí chyťte zloděje

Máme tu návrh čtvrté novely vyhlášky 27/2016. Během 4 let. Už to o něčem vypovídá. Především o tom, že v roce 2016 bylo spuštěno něco, co mohlo počkat a mělo se lépe připravit. Jenže ne, to muselo být hned, nejlépe včera.

28.9.2020 v 18:32 | Karma: 45,57 | Přečteno: 8532x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

O hodnocení na konci školního roku

Do konce školního roku zbývá pár týdnů. V médiích se začínají „rojit“ články, které rozebírají klasifikaci. Tedy závěrečné hodnocení žáků v letošním školním roce. A nejen klasifikaci.

20.5.2020 v 21:17 | Karma: 22,35 | Přečteno: 817x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Hlavním problémem školství je jeho sešněrovanost předpisy

Od začátku vyhlášení nouzového stavu a uzavření škol jsme bombardováni články a prohlášeními, které se nejvíce zabývají banalitami.

25.4.2020 v 11:28 | Karma: 21,53 | Přečteno: 863x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Pojďte učit, taky se budete moci flákat

Zajisté provokativní titulek, že? Má však své opodstatnění. Pro učitele je totiž dost nepříjemné (slabý eufemismus). Když o sobě čtou věci, které nejsou pravda.

13.4.2020 v 11:22 | Karma: 29,39 | Přečteno: 1360x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Jak vyhovět všem a zůstat při zdravém rozumu

Jde to nebo ne? Nejde. Ale můžeme si to v hlavě nastavit tak, že to bude snesitelné. Heslo pro učitele zní: nikdy nevyhovíš všem, děláš, co můžeš, tak se tím netrap.

31.3.2020 v 8:54 | Karma: 15,09 | Přečteno: 370x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Prostě mi to nedá

Co? Nedá mi nezmínit se o svých žácích. Co je na tom divného? Jsou to totiž žáci s lehkým mentálním postižením. Jsou to moji „zvláštňáci“. Ne nebojte, oni se neurazí, vždyť se známe.

26.3.2020 v 9:42 | Karma: 16,78 | Přečteno: 507x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Učitel v té dnešní divné době

Dnes se vyjádřím jen krátce. Neboť mě to opravdu nutí se vyjádřit. A vás prosím o malé zamyšlení se.

22.3.2020 v 8:19 | Karma: 22,26 | Přečteno: 705x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Musíme si pomáhat

Ano, autor názvu filmu mi odpustí, že jsem si půjčila toto heslo. V současné době se prověřuje, jak na tom všichni jsme, jak je na tom školství i rodiny. Co popisuji, popisuji z vlastní současné zkušenosti.

18.3.2020 v 9:53 | Karma: 11,48 | Přečteno: 304x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Máme ve školství opravdu tolik problémů?

Máme ve školství opravdu tak obrovské problémy, jak se v mnoha médiích píše? Jednou jsou špatní učitelé, protože neumí motivovat žáky, podruhé špatně známkují, potřetí by měli více času věnovat nauce o zdravé výživě, po padesáté...

30.1.2020 v 19:29 | Karma: 29,25 | Přečteno: 962x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Co je spravedlivé

Dnes jsem přemýšlela o dvou , na první pohled, zcela nesourodých věcech. O důchodech a povinné školní docházce. Je možné, že tyto dvě věci spolu nějak souvisí?

24.1.2020 v 16:24 | Karma: 30,33 | Přečteno: 852x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Pokřivená rovnost

...aneb abychom si kvůli vysněné rovnosti nepokřivili celé základní vzdělávání. Kdo a co stojí za snahou o "narovnání" základního školství? Je rovnost něco, čeho lze vůbec dosáhnout?

14.1.2020 v 17:42 | Karma: 28,63 | Přečteno: 842x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Bez vzájemného pochopení nedokážeme nic

Učitelské povolání je delší dobu vláčeno bahnem. Kdekdo "přesně ví", co učitelé dělají. Hlavně, co dělají špatně. Přitom o jejich práci kolují mýty. Doslova.

9.4.2019 v 19:00 | Karma: 31,73 | Přečteno: 1126x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Zamyšlení nad důvěrou

Dnešní zamyšlení bude o normálnosti (nenormálnosti) světa a důvěře. A kupodivu se dostanu i ke školství.

21.2.2019 v 19:20 | Karma: 30,49 | Přečteno: 878x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 19
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1671x
Působím ve školství, především ve speciálním. Snažím se o nápravu věcí ohledně speciálního školství, sleduji informace, píšu, pracuji. Zatím mě optimismus neopustil.

Jsem členem ASP a spolku Pedagogická komora.

Seznam rubrik