Pojďte učit, taky se budete moci flákat
Máme koronavirové prázdniny. Neděláme nic za 100 % platu. Děláme hrozně málo (příliš moc), vyberte si. Nechce se nám zpátky do škol, protože nám to nicnedělání vyhovuje. Tohle čtu denně. Naštěstí čtu taky i něco lepšího a pozitivnějšího.
Co tedy já osobně v současnosti dělám? Tak asi týden mi trvalo dát dohromady FB skupinu mých žáků. Upozorňuji, že jde o žáky se ze speciálních tříd. Poté jsem pomáhala (a dosud pomáhám) i kolegyním, které s IT technikou příliš nekamarádí. Takže vlastně i výuka dospělých. Následuje vytváření domácích úkolů na míru dětem. Poté hledání po netu všech možností, jak by se žáci mohli učit sami online zábavnou formou. Následuje vyhledávání hezkých, jednoduchých a srozumitelných videí. Tvorba vlastních prezentací. Online výuka přes messenger (jiné “naši“ žáci nezvládají a toto mají zažité). Kontrola zaslaných prací a psaní pochval nebo připomínek. Správa FB stránek, abych děti nejen učila,ale také jim dala něco do života a povzbuzovala a motivovala je na dálku. Spolupracuji s rodiči a snažím se i tmelit rodiny společnými aktivitami. Do toho ještě dělám s kolegyněmi celostátní poradnu pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a totéž pro rodiče na naší škole. V současnosti mi začíná i práce „papírová“, kdy spolupracuji se školskými poradenskými zařízeními.
Jasně, že nyní nedělám úplně vše, co bych dělala v běžné škole. Z mé práce mi například ubylo:
Napomínání dětí, aby se stále neoflakovaly (asi nový národní dětský sport nebo co). Ošklivé pohledy směrem k žákům, kteří si navzájem vyměňují třítečková slova (ve škole je to fakt neučíme). Přebíhání z budovy na budovu (máme celkem 4). Dozory na chodbách. Permanentní dozory všude neb jsme za děti odpovědní i ve chvíli, kdy dítko sedí na WC. Rozčilování se nad lajdáctvím některých žáků. Nejméně jednou za čtrnáct dní řešení porušování školního řádu žáků ve formě rozbíjení majetku školy, záškoláctví, drzost apod. na školním poradenském pracovišti. A s tím spojené nepříjemné jednání s rodiči. Tohle mi fakt nechybí .
Zdá se vám toho málo? Pojďte taky dělat do školství. V současnosti chybí cca 5000 učitelů a do důchodů začínají odcházet ročníky, kterých je na školách hodně moc. Budete mít spoustu prázdnin, nebudete muset skoro nic dělat a ještě budete brát velice slušný plat.
Jana Karvaiová
Kam se posunuje české školství? Řítí se do ř...i
Vlastně ani nevím proč jsem před deseti lety začala více vnímat mediální prostor a sledovat, co se se školstvím děje. Nejsem výzkumník, jsem učitelka. Co vím zcela jistě, naše školství je v situaci, kterou popisuje titulek.
Jana Karvaiová
Pod rouchem beránčím čert se skrývá
S velkou pompou byl veřejnosti představen tzv. Etický kodex učitele. Vypadá to jako pokrok. Za pokrok se totiž v poslední době vydává kde co.
Jana Karvaiová
Kdo znáte budoucnost, zvedněte ruku
Učíme se pro budoucnost? Také vás nadzvedávají ze židle články o potřebě učit se pro budoucnost? Pojďme se společně zamyslet.
Jana Karvaiová
Finsko sem, Finsko tam
Neočekávejte, prosím, nějaký zeměpisný článek. Bude to opět o školství. A Finsko není vybráno náhodně, je nám totiž neustále dáváno za vzor.
Jana Karvaiová
Experti, nestrašte!
Každých pár dní, když ráno u kávy otevřu net, vybafne na mě doslova „strašidelný“ titulek. Začala distanční výuka a někteří již „ví“, jak budou děti hloupé, zaostalé...
Jana Karvaiová
O tom, jak zloděj křičí chyťte zloděje
Máme tu návrh čtvrté novely vyhlášky 27/2016. Během 4 let. Už to o něčem vypovídá. Především o tom, že v roce 2016 bylo spuštěno něco, co mohlo počkat a mělo se lépe připravit. Jenže ne, to muselo být hned, nejlépe včera.
Jana Karvaiová
O hodnocení na konci školního roku
Do konce školního roku zbývá pár týdnů. V médiích se začínají „rojit“ články, které rozebírají klasifikaci. Tedy závěrečné hodnocení žáků v letošním školním roce. A nejen klasifikaci.
Jana Karvaiová
Hlavním problémem školství je jeho sešněrovanost předpisy
Od začátku vyhlášení nouzového stavu a uzavření škol jsme bombardováni články a prohlášeními, které se nejvíce zabývají banalitami.
Jana Karvaiová
Jak vyhovět všem a zůstat při zdravém rozumu
Jde to nebo ne? Nejde. Ale můžeme si to v hlavě nastavit tak, že to bude snesitelné. Heslo pro učitele zní: nikdy nevyhovíš všem, děláš, co můžeš, tak se tím netrap.
Jana Karvaiová
Prostě mi to nedá
Co? Nedá mi nezmínit se o svých žácích. Co je na tom divného? Jsou to totiž žáci s lehkým mentálním postižením. Jsou to moji „zvláštňáci“. Ne nebojte, oni se neurazí, vždyť se známe.
Jana Karvaiová
Učitel v té dnešní divné době
Dnes se vyjádřím jen krátce. Neboť mě to opravdu nutí se vyjádřit. A vás prosím o malé zamyšlení se.
Jana Karvaiová
Musíme si pomáhat
Ano, autor názvu filmu mi odpustí, že jsem si půjčila toto heslo. V současné době se prověřuje, jak na tom všichni jsme, jak je na tom školství i rodiny. Co popisuji, popisuji z vlastní současné zkušenosti.
Jana Karvaiová
Máme ve školství opravdu tolik problémů?
Máme ve školství opravdu tak obrovské problémy, jak se v mnoha médiích píše? Jednou jsou špatní učitelé, protože neumí motivovat žáky, podruhé špatně známkují, potřetí by měli více času věnovat nauce o zdravé výživě, po padesáté...
Jana Karvaiová
Co je spravedlivé
Dnes jsem přemýšlela o dvou , na první pohled, zcela nesourodých věcech. O důchodech a povinné školní docházce. Je možné, že tyto dvě věci spolu nějak souvisí?
Jana Karvaiová
Pokřivená rovnost
...aneb abychom si kvůli vysněné rovnosti nepokřivili celé základní vzdělávání. Kdo a co stojí za snahou o "narovnání" základního školství? Je rovnost něco, čeho lze vůbec dosáhnout?
Jana Karvaiová
Bez vzájemného pochopení nedokážeme nic
Učitelské povolání je delší dobu vláčeno bahnem. Kdekdo "přesně ví", co učitelé dělají. Hlavně, co dělají špatně. Přitom o jejich práci kolují mýty. Doslova.
Jana Karvaiová
Zamyšlení nad důvěrou
Dnešní zamyšlení bude o normálnosti (nenormálnosti) světa a důvěře. A kupodivu se dostanu i ke školství.
Jana Karvaiová
To není novela, to je hašení požáru
Postřehy k novele zákona o pedagogických pracovních. Aneb, jak se ve školství "plácáme ode zdi ke zdi."
- Počet článků 19
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1671x
Jsem členem ASP a spolku Pedagogická komora.