Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hlavním problémem školství je jeho sešněrovanost předpisy

  Od začátku vyhlášení nouzového stavu a uzavření škol jsme bombardováni články a prohlášeními, které se nejvíce zabývají banalitami. 

 

Je to množství úkolů, údajně nezvládnutá komunikace s žáky či další podružné problémy, mezi které patří sáhodlouhé rozklady o tom, zda žáci musí doma vůbec něco dělat, když to není v zákoně. Tím se zakrývají daleko horší a podstatnější problémy.

A že problémů máme v současnosti dost, jeden je menší a jeden obrovský. Školy ovšem nejsou na vině ani omylem.

Je to třeba nedostatečná vybavenost škol IT a nedostatečná podpora škol profesionálními IT správci.  Vše totiž záleží na penězích, a ty stále chybí. IT je prostě drahá legrace. Ony chybí na leccos, jenže slibů se nenajíme, ani nevybavíme a neopravíme, co je potřeba. O příslibech slyšíme vždy před volbami a potom nastává dlouhé ticho.

Jako největší problém vidím naprosto nezvládnutou legislativu a tolik školských předpisů, že školy vypadají jakoby byly sevřeny svěracími kazajkami. A to je ještě zkomplikováno nejednoznačností výkladu různých předpisů, takže se ředitelé a učitelé často napříč republikou nemohou shodnout, jak vlastně postupovat. Není možné skoro nic. Pomalu vše se musí vydat formou zákona nebo vyhlášky. A „rychlost“ změn známe. Školství se tím stává rigidní. Vidíme to v současnosti na hádanicích okolo přijímacích řízení, maturit. A nebo na tom, že vlastně neexistuje distanční vzdělávání na základních školách a jen čekám, kdy se toho chytí zase nějaký táta parťák nebo šikovný právník a naše více jak měsíční snahy přijdou vniveč. Některé věci je prostě někdy (naštěstí to není často, ale přeci ta možnost tu je) nutné řešit rychle a nejlépe okamžitě. Nejde čekat na klasický legislativní postup. A proto by měli ředitelé škol mít možnost rozhodnout právě v takových situacích. I s tím rizikem, že ne vše bude správně. Ale to není ani teď. A větší autonomie by neškodila ani v době, když už bude lépe. Autonomie škol je totiž skoro nulová.

To, že si někdo myslel, že učitelé jsou jakési zastaralé struktury a vyhořelé figurky, to bylo špatné. Ukázal se opak. To, že někdo tuhle myšlenku hlásal do médií, to už bylo trestuhodné. A ještě horší je, že si tyto myšlenky pár jedinců vrchnost vzala k srdci a zařadila je do svých „vizí“ a „strategií“

Jako největší příčinu tohoto stavu vidím v nenaslouchání lidem přímo ze škol. Jak učitelů, tak ředitelů. Ti totiž nejlépe vědí, co je trápí, s čím jsou problémy a často by měli návrhy, jak celou situaci zlepšit. Místo toho je stále dokola nasloucháno omezené skupince lidí, kteří často ani ve školství nepůsobí nebo mají spíše ideové nebo idealistické cíle. Podle toho potom mnoho věcí vypadá, a je jasné, že ne dobře.

Jestli máme nyní příležitost na něco apelovat, tak hlavně na změnu legislativy a pravomoci škol. V součinnosti s přímými účastníky  vzdělávacího procesu. Je podružné si teď brát do úst známkování, systém výuky, strategie a vize.

 

 

Autor: Jana Karvaiová | sobota 25.4.2020 11:28 | karma článku: 21,53 | přečteno: 863x
  • Další články autora

Jana Karvaiová

Kam se posunuje české školství? Řítí se do ř...i

Vlastně ani nevím proč jsem před deseti lety začala více vnímat mediální prostor a sledovat, co se se školstvím děje. Nejsem výzkumník, jsem učitelka. Co vím zcela jistě, naše školství je v situaci, kterou popisuje titulek.

10.2.2023 v 18:21 | Karma: 46,19 | Přečteno: 7532x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Pod rouchem beránčím čert se skrývá

S velkou pompou byl veřejnosti představen tzv. Etický kodex učitele. Vypadá to jako pokrok. Za pokrok se totiž v poslední době vydává kde co.

10.12.2022 v 8:00 | Karma: 36,27 | Přečteno: 1923x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Kdo znáte budoucnost, zvedněte ruku

Učíme se pro budoucnost? Také vás nadzvedávají ze židle články o potřebě učit se pro budoucnost? Pojďme se společně zamyslet.

12.1.2022 v 16:16 | Karma: 24,45 | Přečteno: 533x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Finsko sem, Finsko tam

Neočekávejte, prosím, nějaký zeměpisný článek. Bude to opět o školství. A Finsko není vybráno náhodně, je nám totiž neustále dáváno za vzor.

16.12.2020 v 19:36 | Karma: 28,33 | Přečteno: 1015x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Experti, nestrašte!

Každých pár dní, když ráno u kávy otevřu net, vybafne na mě doslova „strašidelný“ titulek. Začala distanční výuka a někteří již „ví“, jak budou děti hloupé, zaostalé...

3.11.2020 v 19:37 | Karma: 22,99 | Přečteno: 822x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

O tom, jak zloděj křičí chyťte zloděje

Máme tu návrh čtvrté novely vyhlášky 27/2016. Během 4 let. Už to o něčem vypovídá. Především o tom, že v roce 2016 bylo spuštěno něco, co mohlo počkat a mělo se lépe připravit. Jenže ne, to muselo být hned, nejlépe včera.

28.9.2020 v 18:32 | Karma: 45,57 | Přečteno: 8532x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

O hodnocení na konci školního roku

Do konce školního roku zbývá pár týdnů. V médiích se začínají „rojit“ články, které rozebírají klasifikaci. Tedy závěrečné hodnocení žáků v letošním školním roce. A nejen klasifikaci.

20.5.2020 v 21:17 | Karma: 22,35 | Přečteno: 817x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Pojďte učit, taky se budete moci flákat

Zajisté provokativní titulek, že? Má však své opodstatnění. Pro učitele je totiž dost nepříjemné (slabý eufemismus). Když o sobě čtou věci, které nejsou pravda.

13.4.2020 v 11:22 | Karma: 29,39 | Přečteno: 1360x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Jak vyhovět všem a zůstat při zdravém rozumu

Jde to nebo ne? Nejde. Ale můžeme si to v hlavě nastavit tak, že to bude snesitelné. Heslo pro učitele zní: nikdy nevyhovíš všem, děláš, co můžeš, tak se tím netrap.

31.3.2020 v 8:54 | Karma: 15,09 | Přečteno: 370x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Prostě mi to nedá

Co? Nedá mi nezmínit se o svých žácích. Co je na tom divného? Jsou to totiž žáci s lehkým mentálním postižením. Jsou to moji „zvláštňáci“. Ne nebojte, oni se neurazí, vždyť se známe.

26.3.2020 v 9:42 | Karma: 16,78 | Přečteno: 507x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Učitel v té dnešní divné době

Dnes se vyjádřím jen krátce. Neboť mě to opravdu nutí se vyjádřit. A vás prosím o malé zamyšlení se.

22.3.2020 v 8:19 | Karma: 22,26 | Přečteno: 705x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Musíme si pomáhat

Ano, autor názvu filmu mi odpustí, že jsem si půjčila toto heslo. V současné době se prověřuje, jak na tom všichni jsme, jak je na tom školství i rodiny. Co popisuji, popisuji z vlastní současné zkušenosti.

18.3.2020 v 9:53 | Karma: 11,48 | Přečteno: 304x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Máme ve školství opravdu tolik problémů?

Máme ve školství opravdu tak obrovské problémy, jak se v mnoha médiích píše? Jednou jsou špatní učitelé, protože neumí motivovat žáky, podruhé špatně známkují, potřetí by měli více času věnovat nauce o zdravé výživě, po padesáté...

30.1.2020 v 19:29 | Karma: 29,25 | Přečteno: 962x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Co je spravedlivé

Dnes jsem přemýšlela o dvou , na první pohled, zcela nesourodých věcech. O důchodech a povinné školní docházce. Je možné, že tyto dvě věci spolu nějak souvisí?

24.1.2020 v 16:24 | Karma: 30,33 | Přečteno: 852x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Pokřivená rovnost

...aneb abychom si kvůli vysněné rovnosti nepokřivili celé základní vzdělávání. Kdo a co stojí za snahou o "narovnání" základního školství? Je rovnost něco, čeho lze vůbec dosáhnout?

14.1.2020 v 17:42 | Karma: 28,63 | Přečteno: 842x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Bez vzájemného pochopení nedokážeme nic

Učitelské povolání je delší dobu vláčeno bahnem. Kdekdo "přesně ví", co učitelé dělají. Hlavně, co dělají špatně. Přitom o jejich práci kolují mýty. Doslova.

9.4.2019 v 19:00 | Karma: 31,73 | Přečteno: 1126x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Zamyšlení nad důvěrou

Dnešní zamyšlení bude o normálnosti (nenormálnosti) světa a důvěře. A kupodivu se dostanu i ke školství.

21.2.2019 v 19:20 | Karma: 30,49 | Přečteno: 878x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

To není novela, to je hašení požáru

Postřehy k novele zákona o pedagogických pracovních. Aneb, jak se ve školství "plácáme ode zdi ke zdi."

3.2.2019 v 19:38 | Karma: 34,53 | Přečteno: 1796x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 19
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1671x
Působím ve školství, především ve speciálním. Snažím se o nápravu věcí ohledně speciálního školství, sleduji informace, píšu, pracuji. Zatím mě optimismus neopustil.

Jsem členem ASP a spolku Pedagogická komora.

Seznam rubrik