Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kam se posunuje české školství? Řítí se do ř...i

Vlastně ani nevím proč jsem před deseti lety začala více vnímat mediální prostor a sledovat, co se se školstvím děje. Nejsem výzkumník, jsem učitelka. Co vím zcela jistě, naše školství je v situaci, kterou popisuje titulek.

Vzletné řeči o modernizaci. Vizionářské představy o budoucnosti. Chmurné vyjadřování o těch, co v této chvíli pracují za katedrami. Při bližším pohledu člověk zjišťuje, že ty předešlé tři věty popisují vyjadřování se o vzdělávací soustavě a je velmi důležité, kdo se toho vyjadřování účastní. Běžný člověk by očekával fundované učitele, lidi z praxe, ředitele škol, pracovníky pedagogického výzkumu. Omyl, nejvíce se vyjadřují ti, co se kdysi prošli kolem školy a nabyli dojmu, že přesně ví, co se má dělat. A jimi se nechali strhnout i někteří jedinci, kteří patří do skupiny očekávané. Co takovým lidem schází na odborné a praktické erudici, to bohatě kompenzují záplavou vzletných hesel a dychtivým papouškováním domněle moderních odborníků, s opomenutím, že některé procesy se prostě na české školství dají naroubovat tak úspěšně, jako třeba jabloň na lípu. Obojí je přeci strom, ne?

Nechci tu dnes rozebírat, zda vzdělávání potřebuje změnu. To by byla dlouhá kapitola sama o sobě. Spíš mi jde o to, kdo a jak změny prosazuje. A uskutečňuje. A není to hezká podívaná. O některých změnách, roubovancích, které již fungují dostatečně dlouho, si již můžeme udělat obrázek. Například inkluze. A opět se nechci rozepisovat, bylo by to příliš dlouhé. Kdo pracuje v běžných školách, tak ví své.

V současnosti tu máme návrh vskutku revoluční – budeme předělávat osnovy. Píšu to takto, protože psát „revize RVP ZV“, je pro běžného občana šifrou. Takto tomu snad porozumí všichni. Jeden by usoudil, že tak náročný proces bude slušně koordinován a proces bude zkoušen několik let. Chyba. Celá ta práce se zvrhla v doslova taškařici, pedagogičtí pracovníci do ní zapojení jen kroutí hlavami. Takto pracovat běžný učitel, letí snad na hodinu. A nejstrašnější je, že do procesu se doslova „montují“ lidé, které jsem popsala v prvním odstavci. Vize, ideály, dojmy. To je důležité zakomponovat. Vše přizpůsobit tak, abychom působili „korektně“, abychom děti nezatížili ničím (a to doslova), aby se prostě vlk nažral a koza zůstala celá. A nejpodstatnější je, že už dopředu na vše byly velké peníze, tak se musí „pracovat“, co by to bylo za pořádky, kdyby se to nevyčerpalo! A že výsledek bude paskvil? Koho to zajímá? Jo ták, učitele. Ale ti budou přeci v první linii, a bude jim (jako obvykle) řečeno či napsáno: jste profesionálové, tak to musíte zvládat. Jinak jste vyhořelí, staří, hloupí, nemožní…. Takto se již léta pracuje na vylepšování vzdělávací politiky v naší zemí.

Moderní je vyrábět problémy, aby je někdo mohl „řešit“ a aby dostal zaplaceno. Školství se tomu nevyhnulo. A mezi tím, kdy se řeší tyhle pseudoproblémy, nám školství padá do hlubin. Ne snad vinou učitelů, ale vinou napravovatelů a reformátorů, kteří zahlcují učitele nesmyslně předimenzovanými úkoly typu: naučte děti správně se stravovat, všechny děti nutně musí zažívat úspěch, naučte děti hýbat se, naučte děti bojovat s desinformacemi a následovalo by dalších cca padesát úkolů, včetně mediálně navrhovaného „sledování“ stavu chrupu u dětí. Se zvýšením důrazu na výchovu, která má až nesmyslně suplovat rodinu, se role vzdělávací začíná vytrácet. Vědomosti přestávají být důležité, učení začíná být sprostým slovem. Úroveň klesá a rozhodně to není tím, že by se učitelé rozhodli vzdělávání podceňovat. Jen je na školy příliš tlačeno, aby děti byly stále v pohodě, aby si co nejvíc hrály, aby je nestresovalo nic, včetně známek. Na tyto idealistické záležitosti jde nesmyslně peněz a energie. Jen v dohledné době dvou měsíců se mají konat asi tři konference s podobným tématem, který lze shrnout do jednoho zobecněného názvu: Jak učit děti, aby nic nemusely a zažívaly ve škole nirvánu. Nevím, odkud jsou takové finanční zdroje. Jen si s kolegy vždy říkáme – kdyby všechny ty finance šly přímo do škol, máme jedno z nejlépe prosperujících školství na světě.

Knížecí rady lze totiž dávat i zadarmo. Ale proč zadarmo, když mi někdo královsky zaplatí. Proto se nám radilové a reformátoři množí jak houby po dešti.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jana Karvaiová | pátek 10.2.2023 18:21 | karma článku: 46,19 | přečteno: 7532x
  • Další články autora

Jana Karvaiová

Pod rouchem beránčím čert se skrývá

S velkou pompou byl veřejnosti představen tzv. Etický kodex učitele. Vypadá to jako pokrok. Za pokrok se totiž v poslední době vydává kde co.

10.12.2022 v 8:00 | Karma: 36,27 | Přečteno: 1923x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Kdo znáte budoucnost, zvedněte ruku

Učíme se pro budoucnost? Také vás nadzvedávají ze židle články o potřebě učit se pro budoucnost? Pojďme se společně zamyslet.

12.1.2022 v 16:16 | Karma: 24,45 | Přečteno: 536x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Finsko sem, Finsko tam

Neočekávejte, prosím, nějaký zeměpisný článek. Bude to opět o školství. A Finsko není vybráno náhodně, je nám totiž neustále dáváno za vzor.

16.12.2020 v 19:36 | Karma: 28,33 | Přečteno: 1015x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

Experti, nestrašte!

Každých pár dní, když ráno u kávy otevřu net, vybafne na mě doslova „strašidelný“ titulek. Začala distanční výuka a někteří již „ví“, jak budou děti hloupé, zaostalé...

3.11.2020 v 19:37 | Karma: 22,99 | Přečteno: 822x | Diskuse| Společnost

Jana Karvaiová

O tom, jak zloděj křičí chyťte zloděje

Máme tu návrh čtvrté novely vyhlášky 27/2016. Během 4 let. Už to o něčem vypovídá. Především o tom, že v roce 2016 bylo spuštěno něco, co mohlo počkat a mělo se lépe připravit. Jenže ne, to muselo být hned, nejlépe včera.

28.9.2020 v 18:32 | Karma: 45,57 | Přečteno: 8535x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média

6. května 2024  12:35

Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...

S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti

6. května 2024  12:02,  aktualizováno  13:46

Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Ukrajina evakuovala čtyři tisíce lidí z Charkovské oblasti, hlásí dva mrtvé

12. května 2024,  aktualizováno  17:49

Sledujeme online Z pohraničních částí ukrajinské Charkovské oblasti, která čelí ruské ofenzivě, úřady evakuovaly...

Po narůstajícím počtu úmrtí na kolejích dochází k mírnému poklesu, míní inspekce

12. května 2024  17:43

V posledních dnech se stále častěji objevují zprávy o srážce na kolejích. Došlo například k...

V Belgorodu se zhroutil obytný dům, podle úřadů po ukrajinském útoku

12. května 2024  11:48,  aktualizováno  17:35

Sledujeme online V ruském Belgorodu se částečně zhroutila vícepodlažní obytná panelová budova. Úřady nejprve...

Hráči Pokémon Go ničí mapy. V honbě za vzácným druhem si vymýšlejí pláže

12. května 2024  17:14

V populární hře Pokémon Go je možné lovit i plážového Pokémona jménem Wiglett. Jak název Pokémona...

  • Počet článků 19
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1671x
Působím ve školství, především ve speciálním. Snažím se o nápravu věcí ohledně speciálního školství, sleduji informace, píšu, pracuji. Zatím mě optimismus neopustil.

Jsem členem ASP a spolku Pedagogická komora.

Seznam rubrik